2010. december 31., péntek
Vanessa Baird: A szexuális sokféleség
HVG Kiadói Rt., 2003
170 oldal
Miért van az, hogy egyesek homoszexuálisok,mások heteroszexuálisok-sőt sokan az azonos és más neműekhez egyaránt vonzódnak,azaz biszexuálisak? Van-e a melegségnek külön génje? Miért érzi azt sok nő,hogy Ő valójában férfi,és sok férfi,hogy Ő igazából nő? Változik a világ,de most is sokszinű:míg egyes országokban elismerik az azonos neműek életközösségét,máshol ezért halálbüntetés jár.
http://www.ababook.hu/a_szexualis_sokfeleseg
-----------------------
"A szexuális sokféleség mindig az élet része volt."
"Mivel könyvem alaptétele, hogy a szexuális sokféleség emberi jogi kérdés, nem foglalkozom például a pedofíliával vagy az állatokkal való fajtalankodással, illetve a szex más olyan, 'a normáktól eltérő' formáival, amelyek nem kölcsönös beleegyezésen alapulnak."
"A homoszexualitást a világ legalább 70 országában törvény tiltja, hét országban pedig halálbüntetés jár érte - mind a hét muzulmán fundamentalisták irányítása alatt áll."
"Üzenetük egyértelmű: a heteroszexuálistól való eltérés idegen fertő, az igazi afrikaiakra vagy ázsiaiakra nem jellemző - az ő társadalmaikban ilyesminek nincs helye."
"A 'homoszexualitás' szót [...] a német-magyar Kertbeny Károly (aki Benkert néven született 1824-ben) találta ki."
"... Dél-Afrika lett a világ első országa, amelynek az alkotmánya kijelenti, hogy szexuális orientációja alapján tilos bárkit hátrányosan megkülönböztetni."
"Ecuador a második ország a világon, amelyik alkotmányba foglalta a szexuális orientáció alapján való hátrányos megkülönböztetés tilalmát."
"...a középkori iszlámban virágzó homoerotikus irodalmat találunk."
"A reneszánsz Európában paradox módon egyszerre volt népszerű és üldözött dolog a homoszexualitás."
"'Ha elgondoljuk, milyen félelmetesen pusztító hatással van a szodómia az államra és ez a förtelmes bűn mennyire el tud terjedni titokban, nem tűnhetik túlságosan súlyosnak a halálbüntetés.' Ezek a szavak Johann Michaelistől, egy 18. századi német protestáns teológustól származnak."
"A népi bölcsesség azt mondja, hogy azok a leginkább homofób emberek, akik elnyomják saját látens homoszexualitásukat."
"A hagyományos heteroszexuális család a maga tradicionális értékeivel sokak számára nem a legnagyobb boldogság forrása - sőt, nagyon is ellenséges lehet."
"A heteroszexuális normáktól való eltérés azért fenyegető, mert megkérdőjelezi az emberek nemét és szexuális irányultságát, valamint az általános férfi és női szerepeket meghatározó konvencionális társadalmi szabályokat."
"A szexualitás korlátozása és a hagyományos nemi szerepek fenntartása részben azért olyan fontos a fundamentalistáknak, mert az önállóan választó emberek példája túlságosan is csábító lehet. Az önrendelkezés - különösen a nőké - fenyegeti a tekintélyelvű és férfiak uralta rendszereket."
"'Ne akard, hogy szégyent érezzek, Isten az ő képére teremtett", énekli Boy George..."
"Néhány évvel ezelőtt született egy szöveg Mit mondott Jézus a homoszexualitásról címmel. Üres lapokból állt. A Názáreti Jézusnak, aki számtalan erkölcsi kérdésről és bűnről véleményt mondott, úgy látszik, semmiféle mondanivalója nem volt a homoszexualitásról."
"Az ember társadalmi nemét általában születésekor jelölik ki."
"A szexuális sokféleség szivárványzászlója végső soron mindenkié - és közös feladatunk megvédelmezni azt."
----------------------------
Tanulságos kis könyvecske Vanessa Baird műve a szexuális sokféleségről (kár, hogy a külső borítón Vanessaként, belül pedig Wanessaként szerepel).
A könyvben szereplő statisztikai adatok szerint a világon a nők 2 %-a (12 millió), a férfiak 4 %-a (24 millió) él kizárólag homoszexuálisként. Hogy e becsült adat mennyire pontos, nem tudjuk, az azonban biztos, hogy az LMBT (leszbikus, meleg, biszex, transznemű) tágabb kategóriában csupán becslés alapján is a bolygó emberi lakosságának jelentős része sorolható.
Innentől különösen érdekessé válik a történet, hiszen a (csekély) történelmi források tanúsága szerint az emberiség történetét végigkísérték a homo-, bi- és transzszexuálisok és az ellenük folytatott (kíméletlen) küzdelem, bár mindenkor léteztek-léteznek elfogadóbb kultúrák.
Talán nem felesleges még egyszer hangsúlyozni a szerző kiindulópontját: "Mivel könyvem alaptétele, hogy a szexuális sokféleség emberi jogi kérdés, nem foglalkozom például a pedofíliával vagy az állatokkal való fajtalankodással, illetve a szex más olyan, 'a normáktól eltérő' formáival, amelyek nem kölcsönös beleegyezésen alapulnak."
Ha ezt elfogadjuk, ismételten be kell látnunk Ulpianus végtelen egyszerű, ám annál frappánsabban megfogalmazott mondatának igazságával: Honeste vivere, neminem laedere suum cuique tribuere. Becsületesen élni, senkinek nem ártani, mindenkinek megadni a magáét.
Ezen alapelvek betartása mellett nem csupán a szexuális sokféleség, de általában a sokféleség és a másság elfogadása irányába is gigantikus lépésekkel közeledhetne az emberiség: sajnos, mindeddig ezt nem tette meg.
Kicsit átfogalmazva a szerző végszavát: "A [...] sokféleség [...] végső soron mindenkié - és közös feladatunk megvédelmezni azt."
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése